Qui circuli habitualment per la Bisbal haurà notat que l’asfalt d’algunes vies està en males condicions. No és estrany trobar-hi esquerdes o sots, que en alguns casos no es poden esquivar i fan sotragar els vehicles. L’aguait s’ha centrat en aquest aspecte concret de la mobilitat urbana i ha recorregut la Bisbal per comprovar que 68 carrers tenen l’asfalt malmès: un 56% de les vies asfaltades.
En aquest reportatge, a més, ens preguntem quines despeses ha fet l’Ajuntament en matèria d’asfaltatge els últims anys, i quines vol fer en el futur més pròxim.
Per a l’estudi L’aguait ha tingut en compte només els carrers amb paviment asfàltic, i ha classificat com a malmesos aquells on hi ha observat clots o esquerdes no superficials. Es poden consultar tots els carrers estudiats al mapa següent, amb fotografies dels trams més deteriorats —marcats en vermell—, totes preses durant el mes de setembre:
Als barris residencials s’hi troben molts dels punts malmesos. Al carrer Gavarres, per exemple, hi ha un sot de fins a 15 centímetres de profunditat. En un tram del Sardenya hi ha diversos sots que en algun cas arriben als sis centímetres. Encara al Bosquetet, al Penya Bisbalenca l’asfalt s’ha desprès en forma de pedres grosses. El carrer Canigó, la principal via d’accés a aquest barri i al puig de Sant Ramon des de l’escola Mas Clarà, també està notablement deteriorat, amb un clot gros al començament de la pujada i múltiples esquerdes amb sots més petits.

Al carreró d’en Vinyoles, una important via d’accés a la Bisbal que forma part del vial alternatiu a la travessera de la C-66, s’hi compten clots de mides diverses, i els pedaços que s’hi havien fet per tapar-ne alguns també han quedat malmesos. Al carrer Abat Oliva, al costat de la que havia de ser la biblioteca comarcal, hi falta un tros d’asfalt que ocupa bona part de l’amplada de la carretera. I al Ramon Masifern s’ha enfonsat el paviment, esquerdat, en un clot de diversos metres de llargada, un cas semblant al del Coll i Vehí.

Als barris del sud de la ciutat, on es concentren més vies deteriorades juntament amb la Terrera, destaquen diversos clots al carrer Pau Claris, a la plaça de la Sardana i al Santa Llúcia. El carrer de la Font de l’Arbre tampoc es queda curt, amb tres sots just al començament.

Actualment només un 44% dels carrers asfaltats es troba en bon estat de conservació, segons l’estudi d’aquest mitjà.
L’Ajuntament ha asfaltat quatre carrers aquest mandat
Els treballs d’asfaltatge d’aquest mandat, començat el 2019, es concentren tots en l’any en curs. El més recent, l’encreuament del camí de la Guardiola amb el Pere de Torroella aquest setembre, amb un pressupost d’execució per contracta de 21.268,74 euros. Altres obres de pavimentació han anat vinculades a millores del clavegueram i de la xarxa d’aigua potable o d’aigua pluvial: el carrer Catalunya, entre l’Abat Oliba i l’Abat Escarré (66.258,34 euros), acabat aquest estiu, i el carrer del Carme, que es va asfaltar en el mateix projecte que el Josep M. Folch i Torres la primera meitat de l’any (200.002,18 euros). Totes aquestes inversions s’han fet amb recursos propis de l’Ajuntament i amb préstecs, segons dades facilitades pel mateix consistori.

L’alcalde de la Bisbal, Enric Marquès, ha explicat a L’aguait que “quan ens plantegem actuar en un carrer ho hem de fer de la manera més integral possible”, en referència a les intervencions més enllà de la pavimentació. Afegeix que “el pressupost que té l’Ajuntament de la Bisbal per atendre a tot és justet” i que procuren seguir el pla d’asfaltatge. “Estic content de la feina que hem fet aquest mandat en tema d’asfaltatge i de posada al dia d’instal·lacions a nivell de carrers”, apunta Marquès.
D’altra banda, al maig també es va asfaltar l’aparcament contigu a l’escola Joan de Margarit —que era de terra—, amb entrada pel Morró (99.734,90 €). A més, en el marc del pla especial del nucli antic, el 2019 es van reformar els carrers Ample, Antic i Valls d’en Colomer, on s’ha substituït l’asfalt per pedra natural i s’hi ha restringit la circulació de vehicles (1.669.412,78 €).
El carreró d’en Vinyoles, la pròxima actuació
El consistori preveu asfaltar el carreró d’en Vinyoles, una de les vies més malmeses, a principis de l’any que ve. El projecte contempla també la revisió i correcció de la xarxa de clavegueram, amb un pressupost de 199.452,03 euros, i tot just ha acabat el període d’exposició pública. Els treballs durarien tres mesos.

A finals d’any també es vol asfaltar un tram del carrer Sardenya, del parc infantil fins al c. Països Catalans, on L’aguait hi ha mesurat sots de fins a sis centímetres de profunditat, i adequar-ne les voreres. Les obres tenen un cost previst de 40.748,76 euros.

Hi ha altres projectes pendents d’aprovació, segons el consistori: la reordenació del c. 1 d’octubre, amb un pressupost estimat de 170.698,15 euros, que preveu l’eixamplament de les voreres i la plantació d’arbres, i la repavimentació del c. del Bisbe (123.694,90 €), que no és, però, una via asfaltada . També s’ha encarregat un projecte d’adequació i millora del paviment del c. Nou, entre el c. 1 d’octubre i l’Eusebi Díaz Costa (400.000 €), i estan previstes unes obres de conservació i millora de l’avinguda Josep Irla (338.429,56 €). Totes aquestes actuacions es finançarien amb recursos propis i préstecs, segons les dades facilitades per l’Ajuntament. El govern municipal també vol arreglar el Trinitat Aldrich, que finalment no es va fer en el mateix projecte d’ordenació del carrer Ample.
D’altra banda, la Generalitat ha de reurbanitzar el carrer Cavallers i l’avinguda Prat de la Riba, part de la carretera GI-660, i n’està redactant el projecte, segons fonts municipals.
Felicitats pel reportatge i la informació d’interés públic.
Content per la feina d’asfaltatge diu…