Veïns de Cruïlles signen contra les competicions de motor a les Gavarres

Enguany s'hi han convocat quatre ral·lis oficials, a més de l'Enduro Empordà

Roger Font Vilagran
Roger Font Vilagran
Dues motos en el circuit
Un moment de l'Enduro Empordà d'aquest octubre, als afores de Monells.Foto: Victòria Font

Una vintena de veïns de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní han signat un manifest en què s’oposen a l’organització de ral·lis a les Gavarres i a l’Enduro Empordà de Monells, celebrat el 16 d’octubre passat. Denuncien que entre els perjudicis que els comporten hi ha soroll “insuportable” o carreteres tallades que impedeixen sortir els veïns de casa, i que algunes de les activitats serien il·legals.

El text lamenta que “degut a la permissivitat de les autoritats per tota mena de proves de motor, el nostre municipi s’ha convertit en un circuit de referència”. La carretera de Santa Pellaia, que va de la Bisbal a Cassà de la Selva, i les carreteres dels Àngels i de la Ganga són les principals vies afectades per aquestes proves. Enguany s’hi han celebrat quatre ral·lis: el de Lloret de Mar, el 70è Costa Brava, el 35è Ral·li Empordà i el Costa Brava Històric. Durant el Ral·li Costa Brava, que va tenir lloc al març, expliquen que els veïns de les Gavarres van estar “confinats a casa seva més de 12 hores” i només van poder-ne sortir una hora al migdia. Un home que tenia proves mèdiques a l’hospital no va poder anar-se’n fins cap al final de la competició, asseguren. També posen el focus en curses “il·legals” i en citen una del 15 d’octubre en què van passar cotxes d’alta gamma “a tota velocitat” per la carretera de Santa Pellaia, cosa que van posar en coneixement dels Mossos d’Esquadra.

Publicació a Instagram d'una cursa a les Gavarres
El grup Six2Six va publicar a instagram fotografies d’una trobada de COTXES D’ALTA GAMMA a les Gavarres celebrada el 15 d’octubre (Foto: 6to6motor)

En el cas de l’Enduro Empordà de l’octubre —L’aguait va publicar que els veïns asseguraven no haver estat avisats de la competició—, els signants apunten que es va posar en perill la seguretat dels habitants i que tenen constància de “grans ensurts de caçadors de bolets i de persones que passejaven tranquil·lament pel bosc”. A més, diuen que els camins i corriols s’han degradat més, motiu pel qual “els veïns que no vivim als nuclis urbans tenim molta dificultat per accedir a casa nostra”.

Sortida de l'Enduro Empordà

L’Enduro Empordà reuneix prop de 150 motos a l’espai natural de les Gavarres

Afegeixen que l’Enduro es va autoritzar malgrat un informe desfavorable dels Agents Rurals i que el Departament d’Acció Climàtica —que va concedir els permisos— i l’Ajuntament s’han saltat la llei. La Llei 9/1995, de regulació de l’accés motoritzat al medi natural estableix que “en els espais inclosos en el Pla d’espais d’interès natural no declarats de protecció especial i en els terrenys forestals s’autoritza la circulació per les pistes i els camins forestals pavimentats o d’amplada igual o superior a quatre metres”, i afegeix que “els vehicles motoritzats únicament poden circular per camins o pistes aptes per a la circulació”. En les fotografies de la competició publicades per la Federació Catalana de Motociclisme s’observa la circulació de motos per corriols d’amplada molt inferior al mínim exigit de quatre metres.

les fotografies de la Federació de Motociclisme mostren que les motos de l’Enduro Empordà van circular per corriols de menys de quatre metres d’amplada (Foto: Federació Catalana de Motociclisme)

Una dels signants del manifest, Mercè Giralt, ha explicat a L’aguait que aquest dilluns van traslladar-li el contingut a la directora dels Serveis Territorials d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Girona, Elisabet Sánchez, i que han presentat el document a la Generalitat, a Trànsit i a l’Ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní. Fa uns dies van registrar un altre manifest amb més de 100 suports, al qual Trànsit i el Departament d’Acció Climàtica van respondre explicant que el permís per als ral·lis es va concedir perquè no hi va haver oposició de l’Ajuntament i perquè tot i que les Gavarres formen part del Pla d’espais d’interès natural (PEIN), les carreteres n’estan excloses, deia Giralt. Afegia que aquestes competicions, amb els talls del trànsit que suposen, alteren la vida diària dels habitants, alguns dels quals baixen sovint a Cassà de la Selva, i recordava: “Les Gavarres estan poblades, els masos estan ocupats”.

Altres queixes dels veïns del municipi són que la fressa dels vehicles alarma “extraordinàriament” els residents quan els ral·lis se celebren de nit —com el de Lloret de Mar—, o que és perillós que circulin per davant de l’escola. A més, diuen que aquestes activitats són contràries a la preservació del medi ambient i que xoquen “frontalment amb les directrius de reducció d’emissions, innegociables en un context d’alarma climàtica”.

L'aguait és possible per les aportacions de persones com tu.

Fes-te'n subscriptor i dóna suport al periodisme local

Comparteix
Escriu un comentari